Считано от днес, 31 март, Агенцията по заетостта открива процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на компенсации на работодатели по модела 60:40 с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение. Документи от работодатели ще се приемат във всички дирекции „Бюро по труда” в страната в периода от 31.03 до 21.04.2020 г.
Информация за реда, условията и необходимите документи за кандидатстване е публикувана в интернет страницата на Агенция по заетостта. В следващото изложение предлагаме на вашето внимание обобщение на най-важните изисквания за кандидатстване.
За всички сектори ли се отнася?
Не, 7 сектора не са включени в програмата. Това са селско, горско и рибно стопанство, финансови и застрахователни дейности, държавно управление, образование, хуманно здравеопазване и социална работа, дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление; дейности на екстериториални организации и служби.
Кои работодатели могат да кандидатстват за изплащане на компенсации?
Работодателите трябва да отговарят на следните условия:
Какви са условията за изплащане на компенсациите?
На първо място, компенсации могат да се изплащат на работодател, който със своя заповед, издадена въз основа на заповед на държавен орган, е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители. За 14 сектора разходите ще се поемат без доказване на спад в приходите. Сред тези сектори са хотелиерство, туристическа дейност, артистична и творческа дейност, дейност на ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения и други. Пълният списък на тези сектори е изброен в приложение към ПМС № 55/30.03.2020 г.
За изплащане на компенсации може да кандидатства и работодател, който отговаря на следните условия:
а) за лицата, учредени преди 1 март 2019 г. – с не по-малко от 20 % през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на компенсации, спрямо същия месец на предходната календарна година (например ако през април 2020 г. се подаде заявление за помощ за март 2020 г., компанията ще трябва да докаже спад с поне 20% спрямо март 2019 г);
б) за лицата, учредени след 1 март 2019 г. – с не по-малко от 20 % през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на компенсации, спрямо усреднените приходи за месец януари и февруари на 2020 г.
Кои са необходимите документи и как се подават?
Документите се подават до 21 април в Дирекция “Бюро по труда”, на чиято територия е мястото на работа на работниците и служителите. Необходимите документи са:
Документите могат да бъдат подадени по един от следните начини:
Срокът за разглеждане е 7 (седем) работни дни от представянето им.
60-те процента от трудовото възнаграждение, които ще дава държавата, ще са от осигурителния доход за януари 2020 г. Остатъкът до пълния размер на заплатата се изплаща от работодателя, като той трябва да внесе и осигуровки. Важно условие за работодателите е да запазят работните места на работниците и служителите за период, не по-малък от периода, за който получават компенсации.
Цялата процедура по подаване на документите, както и указания за попълването им, могат да бъдат достъпени и свалени от интернет страницата на Агенция по заетостта.
Коментари
Здравейте,
благодая за тази статия, доста изчерпателна и добре синтезирана. Дори и на човек като мен, който тотално не се ориентира в законите ми стана ясно всичко.
Поздрави